BMP-1

User avatar
jagdtigger
Adminisztrátor
Adminisztrátor
Posts: 7
Joined: 2009.06.02. 19:25
Location: Győr
Contact:

BMP-1

Postby jagdtigger » 2011.04.18. 12:32

Image

Általános tulajdonságok


Személyzet 3 (parancsnok, vezető, irányzó) + 8 fő lövész
Hosszúság 6460 mm
Szélesség 2940 mm
Magasság 1881 mm
Tömeg 13,5 t
Páncélzat és fegyverzet
Páncélzat 33 mm (maximális érték)
Elsődleges fegyverzet 1 db 73 mm-es 2A28 GROM simacsövű ágyú
9M14 Maljutka, 9M111 Fagot, 9M113 Konkursz irányított páncéltörő rakéták
Másodlagos fegyverzet 1 x 7,62 mm-es PKT géppuska
Mozgékonyság
Motor 1 db UTD–20 típusú dízelmotor
225 kW (300 Le)
Felfüggesztés torziós rugó
Sebesség 65 km/h úton, 45 km/h terepen
Fajlagos teljesítmény 22 Le/t
Hatótávolság 600 km

Története

1965-ben a CSTZ tervezőirodájában többféle változatot dolgoztak ki. Ezek ideiglenesen a 765-ös gyártmányjelzést kapták. A prototípusokkal végzett kísérletek után a 765Szp1 lett a sorozatgyártású változat alapja. A nyilvánosság előtt 1967-ben, a november 7-i moszkvai díszszemlén mutatták be. Sorozatgyártása 1966–1983 között folyt a Kurganmaszavod gépgyártó vállalatnál.

A BMP–1 gyártási jogát Románia és Csehszlovákia is megvásárolta. Csehszlovákiában az eredeti szovjet változatot lényegi módosítások nélkül, BVP–1 típusjellel gyártották. Romániában jelentős módosításon esett át a harcjármű. Átalakították a tornyot, módosították a méreteit, és amerikai motort kapott. Az MLI–84 típusjelű harcjármű tömege az átalakítások miatt nagyobb lett, mint az eredeti BMP–1-é.

Szerkezeti kialakítása

Páncéltest

A páncéltest hengerelt acéllemezből készült hegesztett konstrukció. Jellegzetessége a páncéltest erősen döntött homloklemezei. Elülső részében kaptak helyet az erőátviteli berendezések, mögötte, jobb oldalon a motor, balra a vezető és a parancsnok munkahelye. A járműtest közepén található a torony, mögötte pedig a deszanttér. A páncéltest tetején több nyílás található. A homlokrész felső lemezén kialakított szerelőnyílásokon keresztül elérhető az erőátviteli egység, a motor és a hűtőberendezés. A páncéltest tetőlemezén búvónyílást alakítottak ki a vezető és a parancsnok részére, valamint a deszant tér fölött négy nyílás helyezkedik el.

A harcjármő védekezőképességének fokozzására a deszanttér oldalán 3–3 tüzelőnyílást alakítottak ki a szállított lövészek számára. A páncéltesten levő nyílásokba gömbcsuklóval illeszkedő fegyverrögzítők kerültek, melyek segítségével a lövészek a harcjármű elhagyása nélkül, saját rendszeresített fegyvereikkel tudnak tüzelni. Ezeket a nyílásokat elforgatható csepp alakú takarólemezek fedik.

Futómű

A BMP–1 úszóképes, de hajócsavarral, vagy külön vízsugárhajtással nem rendelkezik. A vízi meghajtását is a lánctalp szolgáltatja, annak ellenére, hogy annak alsó és felső ága is vízben van. A lánctalp mögött a hátsó feszítőgörgőnél helyezték el az áramlásleválasztó lapátrendszert, ami a lánctalppal érintőlegesen áramló vizet hátrafelé irányítja, ennek reaktív ereje adja a hajtóerőt. A vízen elérhető sebesség csak 7–9 km/h, ami ellenséggel közvetlen harcérintkezésben végrehajtott folyóátkelésnél kedvezőtlen, de ez a megoldás helytakarékos és tömegcsökkentést eredményezett.

Motor és erőátviteli berendezések

A BMP–1-be egy hathengeres, V-hengerelrendezésű, négyütemű, folyadékhűtésű, közvetlen befecskendezésű UTD–20 típusú dízelmotort építettek, melyet a Barnauli Közlekedési Gépgyár (Barnaultranszmas) gyártott Gázolajjal és kerozinnal (TSZ–1 jelű) is működik. A motor száraz tömege 700 kg, befoglaló méretei 792 mm × 1150 mm × 732 mm, hengerátmérője és lökete egyaránt 150 mm. A két hengersor 120 fokos szöget zár be egymással. 2600 1/perc fordulatszámon a motor 220 kW (300 LE) teljesítményt ad le, fajlagos üzemanyagfogyasztása 238 g/kW·h (175 g/LE·h). A motor alapvető indítási módja sűrített levegős, de elektromos indítómotorral is indítható.

A jármű motorja nem rendelkezik hűtőventillátorral, a hűtőn átáramló levegőt a kipuffogógáz fúvókákon való kiáramoltatásátásával létrehozott gázsugár-szivattyú (elszívó) hozza mozgásba.

A harcjármű fő üzamanyagtartálya a deszanttér középső részén helyezkedik el. A hatótávolság növelése érdekében azonban a deszanttér hátsó ajtajaiban is üzemanyagtartályokat alakítottak ki.

Fegyverzete

A harcjármű fegyverzetét a páncéltest középső részében elhelyezett kúpos toronyba építették be. Fő fegyverzete a 2A28 Grom típusú, rövid, simacsövű 73 mm–es ágyú. Vele párhuzamosítva építették be a 7,62 mm-es PKT géppuskát. Az lövegpajzson kapott helyet a 9M14 Maljutka irányított páncéltörő rakétarendszer indítósínének csatlakozóberendezése. Az ágyú és a géppuska blokkja függőleges síkban –4° és +30° között mozgatható (célzott lövés azonban csak max. +15°-ig adható le). A torony és az ágyú mozgatása elekromechanikus, de lehetőség van kézi mozgatásra is. A tornyot és fegyvereket az elektromos motorok gyors mozgatásnál 6–20 rad./sec. szögsebességgel, a finom mozgatásnál 0,007–0,1 rad./sec. szögsebességgel mozgatják. A torony előtt elhelyezkedő parancsnoki búvónyílás fedele nyitott állapotban a lövegcső mozgásának terébe esik. Ezért a fedél nyitott helyzetét egy relé érzékeli, és a torony, valamint a löveg mozgását is behatárolja.

Harckocsiágyú

A 2A28 ágyú a páncélozott célok és élőerő ellen alkalmazható. A löveghez a páncélozott célok ellen a PG–15V kumulatív harci résszel ellátott gránátokat alkalmazzák. A PG–15V rakéta-póthajtású, szárnystabilizált gránát. 1974-ben rendszeresítették az élőerő ellen alkalmazható OG–15V repeszgránátot. A toronyban, a jobb oldalon körbefutó konvejoron 40 db gránát helyezhető el. Az ágyú félautomata elektromechanikus töltőberendezéssel rendelkezik. A töltőberendezést a PG–15V páncéltörő gránátokhoz alakították ki, a más felépítésű OG–15V repeszgránátok csak kézzel tölthetők az ágyúba PG–15V gránáttal az ágyú célzott lőtávolsága 1300 m, a gyakorlati tűzgyorsaság 8–10 lövés/perc.

Géppuska

A 7,62 mm-es PK géppuska harcjárműbe építhető változatát, a PKT géppuskát a torony jobb oldalán, a zártömbhöz rögzítve építették be. A zár felhúzása kézi erővel történik, az elsütőszerkezete elektromechanikus. A géppuskához rendszeresített rakasz 2000 db-os.

Irányított páncéltörő rakéta

A 2A28 ágyú hatásos lőtávolságánál távolabbi páncélozott célok ellen az 500–3000 m között alkalmazható 9M14 Maljutka irányított páncéltörő rakétarendszer alkalmazható. A rendszer a 9M14M rakétából és a indítósínből, valamint az irányzó és vezérlőrendszerből áll. Az irányzórendszerét a BMP–1 irányzóberendezésébe integrálták. A BMP–1 küzdőterében 4 db, indítósínre szerelt, behajtott stabilizátorú rakéta tárolható. A rakétát a lövegcső fölött kialakított, belülről nyitható fedéllel ellátott nyíláson keresztül lehet a lövegpajzson lévő csatlakozóba tolni. A rakétát az irányzó, az ülése alól felhajtható konzolon lévő botkormánnyal irányítja, és az irányzótávcsövön keresztül kíséri figyelemmel a röppályáját.

A harcjármű P jelű változatára a 9M111 Fagot páncéltörő rakétarendszert telepítették.

További fegyverzet

A járművek egy része AG–17 Plamja automata gránátvetőt kapott. Ezt a torony bal oldalára építették. A gránátvető lőtávolsága az emelkedési szöggel szabályozható, csöve a toronyból belülről mozgatható. A gránátvetővel felszerelt harcjárművek gyártmányjelzése 765Szp8.

A deszanttérben a lövészek számára további fegyverek és lőszerek tárolhatók. 2040 db géppuskatöltény, 2 db 9M32 Sztrela–2 kézi indítású légvédelmi rakéta, 5 db RPG–7 kézi páncéltörő gránátvetőhöz rendszeresített PG–7V páncéltörő gránát, 10 db kézigránát és jelzőpisztoly (12 db jelzőrakétával) tárolására van hely.

Alkalmazása

Harci alkalmazása:

1973 – Jom kippuri háború
1975-2000 – Angolai polgárháború
1979-1988 – Az Afganisztán elleni szovjet invázió.
1980-1988 – Irak-iráni háború
1990-1991 – Öbölháború
1991-2001 – A jugoszláv konfliktus
1994-1996 – Az első csecsen háború
1999- – A második csecsen háború
2001- – Az Afganisztán elleni amerikai invázió
2003- – Az Irak elleni amerikai invázió

Lengyelországban a BMP–1-t BWP–1, a BRM–1-t BWR–1S, a BRM–1K-t BWR–1K típusjellel rendszeresítették.

Típusváltozatok

BMP–1 – Az alapváltozat 73 mm-es 2A28 Grom ágyúval.
BRM–1 vagy BMP–R – Felderítő változat.
BRM–1K – Parancsnoki, felderítő változat, PSZNR–5 felderítő radarberendezéssel. Minden felderítő századhoz egy ilyen tartozik. Az ágyú nem rendelkezik töltőgéppel, a lőszerek az alapváltozattól eltérően nem a torony körül, hanem a torony jobb oldalán, kissé hátul helyezkednek el.
BMP KSZM – Ezred, vagy dandár szinten használt parancsnoki változat.
BMP–1P – 9M111 Fagot páncéltörő rakétával felfegyverzett változat.
BMP–1PK – A BMP–1P parancsnoki változata.
PRP–3 – Tüzérségi tűzvezető harcjármű. Minden tüzér zászlóaljhoz egy ilyen tartozik.

Licenc-változatok

MLI–84 – Romániában gyártott, jelentősen módosított licenc-változat.
BVP–1 – Csehszlovákiában licenc alapján gyártott változat. Nagyrészt megegyezik az eredeti szovjet BMP–1-gyel.
BVP–1K – A BVP–1 parancsnoki változata.
BVP–1M – A csehszlovák BVP–1 Szlovákiában modernizált és gyártott változata.
BVP–1MA – Csehországban modernizált és gyártott, német Kuka E8 löveggel és 30mm-es Bushmaster II gépágyúval felszerelt BPV–1.
BPzV Svatava – Csehszlovák gyártmányú felderítő változat.
AMB-S – Csehszlovák gyártmányú mentőverzió.
SVO – Csehszlovákiában gyártott aknamentesítő változat.
VPV – Csehszlovák műszaki mentő jármű.
OT-90 – Csehszlovák gyártmányú, nem úszóképes változat BTR-toronnyal felszerelve.
OT-90M1/M2/M3 – Az OT-90-es csehek által modernizált verziója, kétéltű.
OT-90M – Az OT-90-es szlovákok által modernizált verziója, kétéltű.
DTP-90 – Az OT-90-es karbantartó verziója.
DP-90 – Az OT-90-es tüzérségi irányzó verziója.
MU-90 – Az OT-90-es aknarakó verziója.
VP-90 -Az OT-90-es parancsnoki verziója

A BMP–1-en alapuló egyéb harcjárművek

ShM–120 PRAM – Csehszlovákiában kifejlesztett, 120 mm-es aknavetővel felszerelt változat.
M–80 – A BMP–1 Jugoszláviában, AMX–10P és BMP–2 részegységeinek felhasználásával modernizált változata. A jugoszláv utódállamok hadseregeiben áll hadrendben.
86-os típus (Type 86) – A BMP–1-en alapuló kínai harcjármű. WZ–501 néven is ismert.
Boragh – A kínai WZ–501 iráni változata.
Sarath – A BMP–1 indiai verziój



Return to “Gyalogsági Harcjárművek”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users